Nieodpłatna pomoc prawna – telefonicznie i mailowo
Zmiana formy udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na obszarze Powiatu Szczecineckiego
W ramach przeciwdziałania zagrożeniom związanym z COVID-19, o których mowa w art. 1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374), Ministerstwo Sprawiedliwości informuje o konieczności podjęcia działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa wykonawcom i osobom korzystającym z usług określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 294 ze zm.).
Informacje na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości znajdują się pod linkiem.
W związku z powyższym zaleceniem Ministerstwa Sprawiedliwości, Starosta Szczecinecki zdecydował o prowadzeniu porad prawnych za pośrednictwem telefonów i poczty e-mail. Porady bezpośrednie we wszystkich punktach na terenie Powiatu Szczecineckiego zostają zawieszone do odwołania. Po odwołaniu zagrożenia związanego z COVID-19, porady zostaną przywrócone w dotychczasowej formie w sposób bezpośredni w punktach.
Powyższy sposób udzielania porad obowiązuje od 16 marca 2020 r. do odwołania. Przewidywany termin przywrócenia bezpośrednich porad prawnych to 20 kwietnia 2020 r.
Osoby chcące umówić się na udzielenie porady w sposób zdalny powinny:
• przesłać na adres e-mail boi@powiat.szczecinek.pl zeskanowany wypełniony formularz (w załączeniu do pobrania pod wiadomością) lub dostarczyć wypełniony formularz do Biura Obsługi Interesanta w Starostwie Powiatowym w Szczecinku, ul. Warcisława IV 16, 78-400 Szczecinek (przy wejściu na parterze budynku); istnieje możliwość wypełnienia formularza na miejscu w Starostwie Powiatowym w Szczecinku;
• w tytule e-maila napisać: „nieodpłatne porady prawne”.
Następnie na podstawie zgłoszenia i oświadczenia do osoby zgłoszonej zostanie przesłana informacja o terminie i godzinie udzielenia porady prawnej.
Porady prawne udzielane za pośrednictwem telefonu i e-mail będą odbywały się w godzinach przypisanych dla poszczególnych punktów oraz adwokatów i radców prawnych. Z porad mogą skorzystać osoby, które uprzednio przesłały zgłoszenie na wspomniany adres e-mail lub dostarczyły wypełniony formularz do Biura Obsługi Interesanta Starostwa Powiatowego w Szczecinku oraz otrzymały mailowe potwierdzenie godziny i terminu wizyty u prawnika.
Wszystkie osoby umówione wcześniej do skorzystania z porad prawnych w poszczególnych punktach porad powinny zapisać się ponownie na wizytę u prawnika poprzez wysłanie skanu wypełnionego formularza na wymieniony adres e-mail lub dostarczyć go do Biura Obsługi Interesanta w Starostwie Powiatowym w Szczecinku. Oznacza to, że dotychczasowe zapisy na terminy porad prawnych od 16 marca 2020 r. zostają unieważnione – wynika to z faktu, że osoba korzystająca z porad zobowiązana jest do złożenia oświadczenia w formie dokumentu, iż nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Punkty |
| Dni i godziny dyżurów | Osoba świadcząca usługę |
Punkt
Nr 1 |
Starostwo Powiatowe w Szczecinku
| poniedziałki w godz. od 830 do 1230 wtorki w godz. od 900 do 1300 środy w godz. od 1030 do 1430 czwartki w godz. od 1200 do 1600 piątki w godz. od 900 do 1300 | adw. M. Radej
adw. M. Radej
adw. K. Cembała
adw. M. Radej
adw. M. Radej
|
Punkt
Nr 2 |
Gmina Biały Bór |
poniedziałki w godz. od 1300 do 17 00 czwartki w godz. od 0800 do 12 00
|
adw. Ł. Gołubiński
adw. R. Mietlicki |
Gmina Borne Sulinowo | wtorek w godz. od 0800 do 1200 środa w godz. od 0800 do 1200 piątek w godz. od 0900 do 1300 | r. pr. K. Adamiak
r. pr. K. Adamiak
r. pr. C. Wicik | |
Punkt
Nr 3
|
Gmina Grzmiąca | poniedziałki w godz. od 1300 do 1700 wtorki w godz. od 1300 do 1700 | adw. M. Radej
adw. Ł. Gołubiński
|
Gmina Barwice | środy, czwartki w godz. od 1500 do 1900 piątki w godz. od 1400 do 1800 | adw. K. Cembała
r. pr. C. Wicik |
AKTUALIZACJA z 24.03.2020 r.:
Ministerstwo Sprawiedliwości zaktualizowało swoją informację poprzez dopuszczenie w wywjątkowych sytuacjach następującej możliwości złożenia oświadczenia przez osobę chcącą skorzystać z pomocy prawnej:
W wyjątkowej sytuacji uzasadnionej brakiem dostępu do Internetu osoba potrzebująca nieodpłatnej pomocy prawnej lub porady obywatelskiej może złożyć wniosek o uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wraz z oświadczeniem ustnie przez telefon, a fakt ten powinien zostać niezwłocznie odnotowany przez osobę odbierającą oświadczenie w formie notatki służbowej. W notatce należy zamieścić następujące dane osoby potrzebującej pomocy: imię, nazwisko, adres, numer PESEL (w przypadku braku numeru PESEL - numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość) oraz datę złożenia oświadczenia. W notatce należy również wskazać przyczyny uzasadniające odstąpienie od pisemnej formy oświadczenia.